Schilderen

In de klas schilderen we de nat in nat methode. De kinderen schilderen met de basiskleuren: rood, geel en blauw op een nat blad. Zo beleven ze intensief de kleuren en het waterelement. Krijgen ze een beeld van de kleuren die op hun blad ontstaan door toevallige vermenging van de kleuren.


Brood bakken

Op vrijdag wordt er brood gebakken in de klas. De kleuters kneden zelf het deeg. Het geeft hen levenskracht, schept vreugde en enthousiasme. Ook de huishoudelijke vaardigheden worden hiermee geoefend.


Kneden met bijenwas
Bij het kneden met bijenwas is het warmte-element van groot belang. Er worden geen opdrachten gegeven. De kleuters geven zelf vorm aan de bijenwas vanuit hun eigen fantasie.

 

Kleven met gekleurd zijdepapier
Ook hierin beleeft de kleuter kleur. Door het kleven van doorzichtig papier kan de kleuter het beweeglijke van de kleuren beleven. Dit werkt opbouwend.

Knutselen
De kleuters knutselen heel eenvoudige dingen. Vooral met materiaal uit de natuur. Kransen worden gemaakt met pitten, rozijnen en bloemblaadjes. Er wordt ook gewerkt met wol. Dikwijls wordt er geknutseld voor de jaarfeesten (bijvoorbeeld lampionnetjes of Palmpasenstokken).

Bewegingsspelletjes
Een keer per week wordt er door de kleuters geturnd. Juf Lieve geeft de lesjes bewegingsopvoeding. 


Rusten
’s Middags spelen de kleuters buiten, nadien wordt er een halfuurtje gerust.

 
Buitenklas
Elke woensdag trekken we er met de drie kleuterklasjes op uit. We bouwen op en wandelen elke keer iets verder. Uiteindelijk is het doel om te wandelen tot het Arbedpark waar de kinderen kunnen genieten van de buitenklas.


Sprookjes
Sprookjes geven beelden over wat elke mens moet doormaken. Zij vertellen in kindertaal over de ontwikkeling van de mens. Alle gestalten die erin voorkomen heeft de mens in zijn eigen ziel. In het sprookje wordt het goede steeds boven het slechte gesteld. Daarom worden sprookjes steeds volledig verteld. Sprookjes zijn blijvende inhoud voor de ziel door ze steeds weer opnieuw te vertellen. Daarom wordt in de kleuterklas lange tijd steeds hetzelfde sprookje verteld.


Het einde van de dag:
Aan het einde van de dag wordt een spreuk gezegd of een liedje gezongen. We nemen samen afscheid vooraleer de kinderen naar huis toe keren.