
THEMA: HERFST
Taal:
Nieuw verhaal: ‘roodstaartje’
- Luisteren naar sprookje, kort verhaaltjes
- Rijmen, hand- en gebarenspel
- Poppenspel: “Mashenka en de beer”
Muzische vorming:
- Herfstliederen beleven en zingen
- Knutselen met natuurmateriaal: dennenappelfeetjes op een voetje van bijenwas
- spinnenweb maken
- Anderstalige liedjes zingen: Frans, Engels,... (ideeën zijn welkom)
- Boetseren met bijenwassen hervatten in de namiddag
- Hand en gebarenspel
- Musiceren
- Techniek van boren met handboortje eigen maken (kastanjes doorboren)
Sport en spel
- Vraag- en antwoordspelen (vorm: kring, rij.)
- Oefeningen op grove motorische bewegingen, opdrachten uitvoeren.
- Nabootsingsspel
- Euritmie
Denkontwikkeling
- Sorteren en identificeren van herfstmateriaal(bladeren en vruchten)
- Rijgen en rangschikken van herfstmateriaal
- Oriëntatie in de tijd: herfsttijd, oktober, volgende feest St Maarten
Wereldoriëntatie
- Verkeersopvoeding
- Ervaren van de rijkdom van de herfst
- Zoeken, verzamelen en drogen van herfstmateriaal
- Sociaal- culturele ontwikkeling stimuleren
- Huishoudelijke activiteit: proces beleven bij het verwerken van zomerse geoogste vruchten in brood en soep (appels, pompoen, kastanjes, noten, zonnepitjes…)
- appelgelei maken
Inkleding jaartafel
- jaartafel: bruin, rode achtergrond, herfstschatten uit het bos, kabouters, egels, eekhoorntjes
Maak jouw eigen website met JouwWeb