THEMA: HERFST

                 

Taal:

Nieuw verhaal: ‘roodstaartje’

  • Luisteren naar sprookje, kort verhaaltjes
  • Rijmen, hand- en gebarenspel
  • Poppenspel: “Mashenka en de beer”

 

Muzische vorming:

  • Herfstliederen beleven en zingen
  • Knutselen met natuurmateriaal: dennenappelfeetjes op een voetje van bijenwas
  • spinnenweb maken
  • Anderstalige liedjes zingen: Frans, Engels,... (ideeën zijn welkom)
  • Boetseren met bijenwassen hervatten in de namiddag
  • Hand en gebarenspel
  • Musiceren
  • Techniek van boren met handboortje eigen maken (kastanjes doorboren)

 

 

Sport en spel

  • Vraag- en antwoordspelen (vorm: kring, rij.)
  • Oefeningen op grove motorische bewegingen, opdrachten uitvoeren.
  • Nabootsingsspel
  • Euritmie

 

Denkontwikkeling

  • Sorteren en identificeren van herfstmateriaal(bladeren en vruchten)
  • Rijgen en rangschikken van herfstmateriaal
  • Oriëntatie in de tijd: herfsttijd, oktober, volgende feest St Maarten

 

Wereldoriëntatie

  • Verkeersopvoeding
  • Ervaren van de rijkdom van de herfst
  • Zoeken, verzamelen en drogen van herfstmateriaal
  • Sociaal- culturele ontwikkeling stimuleren
  • Huishoudelijke activiteit: proces beleven bij het verwerken van zomerse geoogste vruchten in brood en soep (appels, pompoen, kastanjes, noten, zonnepitjes…)
  • appelgelei maken 

Inkleding jaartafel

  • jaartafel: bruin, rode achtergrond, herfstschatten uit het bos, kabouters, egels, eekhoorntjes