THEMA: NAZOMER: ZEE ,OOGST

 

Taal:

  • Vrij vertellen over belevenissen van de vakantie
  • Kennismaken/blij weerzien klaskabouters
  • Aanleren van ochtend -, tafel - , en afsluitspreuk
  • Beleven van bakerrijmpjes vanuit grove motorische vaardigheden
  • Beeldentaal beleven van dit thema in eenvoudige verhalen
  • Bakersprookjes en prentverhalen
  • Poppenspel: o.a. de muisjes aan het strand, het vliegertje, de vlammenburcht…..
  • Gebaar en vingerspel in dit thema: vanuit grove motorische beweging en eenvoudige vingerbewegingen
  • Aanbieden prentenboeken binnen het thema: kennismaken met de klasbibliotheek, en afspraken
    • Zomeroogst van D. Monson
    • Het Zonne-ei  van Elsa Beskow

 

Muzische vorming:

  • Kennismaking - en nazomerliederen zingen en beleven
  • Kennismaken met het verjaardagsritueel naar verhaal van het meisje met de gouden bal
  • Aanleren van vaste liederen voor overgangsmomenten
  • Kunstzinnige activiteiten zoals tekenen, schilderen en boetseren met bijenwas
    leren kennen en hervatten (materiaal en werkwijze)
  • Potlood draaien
  • Vlieger maken

 

Spelend bewegen:

  • Kennismaken met de afspraken i.v.m. bewegingsopvoeding, en de zaal,oef. op oriëntatie in de ruimte, auditieve discriminatie en  reactievermogen.
  • Buitenspel met aanbod van hinkelspel, springtouwen, tekenen met stoepkrijt (voorbereidend schrijven vanuit schouder en elleboog)
  • Overloopspelen met grove bewegingsoefening. Wolfje hoe laat is het, schipper mag ik over varen enz.
  • Kringspelen, arbeidsspel en/of basis tikspel vanuit de basisvorm ’de cirkel’
  • Euritmie 

 

Denkontwikkeling:

  • Beleven van het proces; van graan tot brood
  • Veel herhalen van activiteitgebonden afspraken en andere algemene groepsgebonden afspraken in de klas, buiten afspraken,…
  • Oriënteren in ruimte en tijd, waarnemen en structureren stimuleren tijdens het opruimen en tafel dekken

 

Wereldoriëntatie:

  • Praktische gewoonten aanleren: stimuleren van hygiëne en zelfredzaamheid
  • Kennismaken met het klasleven in z’n geheel, relatie opbouwen met de omgeving en het materiaal alsook met zichzelf en de andere leeftijdsgenootjes. Dit door handelend, voelend en denkend bezig te zijn. Zo kan lichaamsbesef, zelfstandigheid en doelgericht handelen verworven worden.
  • Buitenspel met zand, water, schelpen en ander natuurmateriaal eigen aan de tijd (zintuigbeleving)
  • Verkennen van de ruimere omgeving van de school (buurtparken) 
  • Verkeersopvoeding: afspraken rond uitstap leren kennen en uitvoeren (veiligheid, orde en discipline) 
  • Duidelijke afspraken kennen rond respect voor materiaal en elkaar en navolgen in de klas.
  • Oriëntatie in de tijd : door regelmaat oriëntering in de dag en de week verwerven

 

 

  • Inkleding jaartafel (ideetjes voor thuis):
    • zomertijd: gele achtergrond, strand, zand, schelpen, bootjes, vuurtoren, zonnebloem
    • oogsttijd: donkergele achtergrond, zonnebloem, molen, graan, appels, peren, maïs

 

THEMA : SINT JORIS EN MICHAEL

 

  • Taal:
    • Poppenspel: “ de vlammenburcht, de hemel viel naar beneden.”
    • Vertellen van St-Michaël: de legende van “Ridder Joris en de draak”
    • Toneeltje van “ ridder Joris en de draak”
    • Aanbod van schelpjes, bootjes, steentjes aan de poppenspeltafel: spontaan ontwikkelen van gesprekjes via fantasiespel
    • Vingerversje: olletje bolletje knol

 

  • Muzische vorming
    • Michaëls- en oogstliederen zingen en beleven
    • Rollenspel van St-Michaël, Ridder Joris en de draak spelen
    • Knutselen van een michaëlswerkje: vuurslinger, spinnenwebje
    • Ritmische versjes
    • Textiele werkvorm: werken met wol: winden van wol, van streng tot bol: jongsten en middengroep houden het kluwen vast, oudste klrs. winden of helpen anderen. Ook zelfstandig winden wordt aangeleerd.
    • Kleurbelevend schilderen: geel en rood mengen zich.

  • Sport en spel
    • Grof motorische geleide oefeningen: nabootsingen, lichaamsschema
    • Penseelgreep bij het kleurbelevend schilderen nagaan. Juiste greep aanleren.
    • Moedspelen: evenwicht, oriëntatie, kracht …
    • Euritmie
  • Denkontwikkeling
    • Sorteren van oogstvruchten
    • Rijgen en boren van vruchten ( appels, rozenbottels en kastanjes)
    • Aftelrijmen

 

  • Wereldoriëntatie
    • Arbeidsspel: de smid
    • Poppenspel met figuurtjes uit dit thema(ridder, kasteel, draak, …)
    • Verkleedspel
    • Huishoudelijke activiteit: processen beleven bij het inmaken en verwerken  van zomerse geoogste vruchten (appels, pompoen, rozenbottels, …)
    • Uitstap; kastanjes zoeken
    • Verkeersopvoeding: afspraken i.v.m uitstap navolgen
  • Inkleding jaartafel (ideetjes voor thuis)
     
    • jaartafel: rode/oranje doeken, zwaard, draak, pompoenen, herfstschatten uit de natuur, vliegertje