THEMA: WINTERSTEMMING; VROUW HOLLE, SPINNEN

TN:

  • Vertellen van winterverhalen en sneeuwpret
  • sprookjes van vrouw Holle, de ‘3 spinsters’
  • Poppenspel: “Sneeuwmeisje”
  • Nieuw aanbod van boeken voor klasbib.

 

MV:

  • Winterliederen zingen en beleven
  • Kaarsjes maken uit wasresten
  • Opzetten van pomponnen, vingerhaken en weefwerken, winden van wol
  • Wintertafereel vrij uitwerken in sprookjeswol

 

SO:

  • ontmoeten en kennismaken nieuwe vriendjes (Stan en Billy) in de klas
  • welkom aan onze nieuwe vriend van de klaspop (bedankt Maaike voor het maken van het prachtige popje)

LO:

  • Nabootsingsspelen
  • Euritmie: winterspreuk

 

WI:

  • Links/recht richting ervaren door op een rechthoekig plankje van de ene naar de andere kant te weven. 
  • Oefenen van de vingermotoriek en oog/handcoördinatie: bij  weven de op en neergaande beweging kunnen eigen maken. 
  • Raadselspelletjes: analyse en synthese oef.

 

WO:

  • Verkeersopvoeding
  • Beleven van natuurverschijnselen
  • Zien van sporen in de sneeuw (hopelijk valt er nog een beetje)  en proberen te achterhalen van wie ze zijn. 
  • Donkerblauwe achtergrond. Met het kerstfeest nog vers in de herinnering (zie december), zijn de driekoningen op weg naar de stal en komen aan op 6 januari. Daarna vluchten Josef en Maria in de ene richting en vertrekken de koningen in de andere richting.